Det dummaste folket i världen?

Nej, jag tänker absolut inte prata val här. Jag tänkte prata mat istället.

Satt just och läste Aftonbladet på nätet. Där fastnade jag för en artikel som handlade om den brittiska matkulturen. Jag vet inte om du som läser detta känner till Jamie Olivers kamp för att förbättra skolmaten. Massor av pengar satsades för att barnen skulle slippa äta skräpmat och istället få bättre mat som gör att man blir piggare och framför allt även kanske lever längre. Jag tror att om du äter ok mat, då mår din kropp mycket bättre än om du äter skräpmat konstant. Det är vad jag tror, och jag tror att de flesta vetenskapliga efterforskningar stödjer mitt antagande. Supersize me. Minns någon den? Jag mådde dåligt efter att ha sett den. Nu är det inte så att jag på något vis försöker komma med en massa moralkakor här. Nej nej, jag äter själv hamburgare och pizza då och då, men man kan inte BARA äta det. Det tror jag är farligt för kroppen.

Efter att Jamie gjorde den där tvserien där han försökte förbättra skolmaten, satsades 20 miljoner pund på förbättringar. Man satsade på bättre och näringsrikare mat. Man förbjöd dessutom eleverna att gå och köpa mat från andra ställen. Vad gör då några engelska föräldrar. Jo, de ställer sig utanför skolan på rasten och tar upp beställningar på pizza och hamburgare, för deras barn skall minsann få äta vad de vill. De tycker enligt Aftonbladet att allt är Jamie Olivers fel. Barnen blir kräsnare med maten och han skall inte tro att han är något. Deras barn skall minsann få äta vad de vill...  Hon står där varje morgonrast och tar upp beställningar.

Då undrar jag följande. Skall vi sluta att bry oss? Låta människor för göra som de vill med maten? En 10 åring vet väl kanske inte vad som är näringsrikt och nyttigt, eller vad som är gott och mindre bra för dig. Jag vill understryka att det går alldeles utmärkt att äta både pizza och hamburgare, då och då, men INTE VARJE DAG! Att äta chips, alltså förlåt, pommes varje dag, det är inte bra för dig. Det är friterat.

Vad är det för fel på någon när man säger att mina barn skall få äta vad de vill, hur de vill och när de vill. Borde ingen ta ett snack om vad barn som växer upp behöver äta med den här kärringen?

Läs själva:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,888960,00.html

Jag vet jag vet, det är inget att bry sig om, men efter vissa saker jag har varit med om, är jag mera noga.

Vad jag inte kan förstå, är att någon värnar om hennes barns hälsa? Hur fan kan man inte fatta det?
Så har jag hamnat i ett land där världens dummaste människor bor?

Jag är faktiskt på ett strålande humör idag, känner mig inte gnällig. Bara upprörd. Märkligt va? :)

Kommentarer
Postat av: PL

oj !!!
Peter har tydligen blivit politisk på äldre dar ;)

2006-09-18 @ 06:11:59
Postat av: poppajoe

Jag tycker att barnen kunde få äta upp tanten. Med ketchup... eller för att citera yngsta sonen: Kepsutt!

2006-09-18 @ 09:05:46
Postat av: Synthloppan

Kan bara hålla med dej. Sa samma sak till Peter i går.
Hälsningar från Torsås


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback