Det återkommande temat...

Ja, jag vet inte varför jag återkommer till det, men det är omöjligt att inte jämföra England och Sverige. I dag kom ytterligare ett exempel på att Sverige kan anses i alla fall som något säkrare...

Jag satt på bussen på väg om Ealing Broadway när vi närmade oss en korsning där ett vägarbete pågick. En lastbil hade blockerat hela körfältet så bussen kunde omöjligen köra förbi där. Vad gör busschauffören då? Jo, han tar sats, upp över refugen, över på andra sidan, tutar ilsket åt de livrädda personerna som försökte gå över vägen på övergångsstället och kör över i mötande trafiks fil... Där fortsätter resan i kanske 40-50 meter, och bilarna som kom från andra sidan, de fick antingen väja eller köra upp på trottoaren! Sedan körde han upp över avdelaren, ned på sin sida och skrek något och gestikulerade...

I Sverige tror jag inte att detta hade hänt. I Sverige hade det först lämnats in ett förslag hos någon myndighet inom kommunen antar jag. Sedan hade ärendets behandlat i någon vecka. Man hade kontaktat alla andra myndigheter för att sedan spärra av halva vägen med hjälp av trafikljus. Du vet, den där med en röd pil och en svart pil. Mycket säkrare... Men är det bättre? Effektivare? Jag slår vad om att dessa engelska byggjobbare fick ordern samma förmiddag! ;)

Skit samma. Jag kom fram till jobbet... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback