Översvämning och polsk dansbandsmusik...

Jag slutar aldrig att bli förvånad över hur detta landet fungerar. Häromdagen fick de för sig att stänga av picadilly line från hounslow central till heathrow och bussa folk istället. Ok, det köper jag väl, det var någon utbyggnad för nya terminal 5 som snart är klart. Men på en helg? Kan de inte jobba nattetid? Det gör de ju ändå.

Dessutom var det stora förseningar efter förra veckan då sommaren kom på allvar. Då fick tågen inte åka så fort, för de var rädda att spåren skulle expandera eller gå sönder eller nå't. Har det aldrig varit sommar i det här landet innan? Skall det vara så svårt att sköta? Tydligen skall de stämma de som skall sköta underhållet av spåren pga att de inte skött det som det skall. Det är tydligen samma problem när det blir kallt.

Sedan var det det där med översvämningen... Flera stationer på både central, picadilly och northern (som alltid är avstängd!) var stängda i måndags. Pga översvämning. Då måste det har regnat bra mycket. Det är väl kanske inte något man kan göra så mycket åt, men ändå... Northern line som bland annat går till Camden Town har ju konstant problem. Vet inte varför. Jag försöker att undvika den. Jag åker ju mest med Central/Picadilly och District. Jag har massor av linjer kvar att testa! ;) En sak som är lite cool som jag inte tänkt på, är att inredningarna i de olika tågen går i matchande färger. Ta tillexempel Picadilly line, den går i mestadels blått och vitt. Central line (känd som röd linje) går mest i rött och vitt. Nortern, svart och gult, District grönt och vitt osv... Antar att circle line går i gult och vitt, jubilee line i grått och vitt osv... Får väl ta reda på det antar jag! ;)

Idag var jag bara och käkade lunch nere i centrala london. Satt en och en halv timme på ett fik vid leicester square, tittade på människor och drack kaffe. När jag sedan kom hem upptäckte jag att våra grannar (polacker på båda sidorna av huset) hade grillfest. Nu har jag hört något som jag inte kände till tidigare. Polsk dansbandsmusik. Den låter nästan exakt likadant som den svenska varianten, fast med lite mera, vad skall man säga, slaviska tongångar? Det var inget vidare i alla fall. Och de har egen "techno" också... På polska. Lät ungefär som Scooter, fast inte på engelska med tysk brytning utan, på stenhård manskörs polska. Det var inget bra det heller! ;) Och högt spelar dem. Ett riktigt gardenparty. Fast det gör inget, de är så trevliga ändå.

Det är så där lite kletigt varmt här idag. Usch, undrar hur högsommaren är här... Men det blir säkert bra. Men jag måste erkänna att jag tror ändå att det inte finns något som går upp mot den svenska sommaren! :)

Kommentarer
Postat av: anna m mimer o embla

Underbar beskrivning av polsk dansbandsmusik =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback